پرکاربرد ترین دستگاه بسته بندی وکیوم در صنایع مختلف

دستگاه سیل ظروف
نکات طلایی درباره دستگاه سیل ظروف و کاربردهای آن
نوامبر 22, 2022
دستگاه های بسته بندی | فرهام پک
اهمیت استفاده از دستگاه های بسته بندی
فوریه 7, 2023

دستگاه بسته بندی وکیوم که امروزه به یکی از پرکاربردترین دستگاه ها در صنایع مختلف تبدیل شده است، در گذشته تنها کاربردی که داشت بسته بندی مواد غذایی بود. شرکت های تولیدکننده مواد غذایی از این دستگاه استفاده می کردند تا بتوانند سلامت مواد غذایی را برای مدت زمان بیشتری حفظ کنند. اما با گذشت زمان و پیشرفت صنایع مختلف، این دستگاه ها برای موارد دیگر نیز مورد استفاده قرار گرفتند.

به گونه ای که شرکت های بسیاری در جهان با استفاده از بسته بندی وکیوم و تزریق گازهای بی اثر همچون نیتروژن (N2) ، اوزون (O3) و دی اکسید کربن (CO2)  از این دستگاه در صنایع مختلف استفاده کردند. در واقع کار دستگاه وکیوم، تخلیه هوای درون بسته و تزریق گازهای بی اثر در داخل آن است. این مسئله منجر می شود تا هر موادی که به صورت وکیوم، بسته بندی می شود برای مدت زمان طولانی تری در سلامت کامل باقی بماند.

از این رو امروزه استفاده از دستگاه بسته بندی وکیوم بسیار محبوبیت یافته است و صنایع مختلف از آن برای بسته بندی محصولات خود استفاده می کنند. حتی تولیدکنندگان و مشاغل بسیاری نیز وجود دارند که در حال حاضر از دستگاه های بسته بندی وکیوم استفاده می کنند. این مسئله منجر شده است تا تولیدکنندگان این نوع دستگاه ها هم به دنبال افزایش کیفیت و کاربردهای متنوع دیگری باشند.

فرایند بسته بندی با دستگاه وکیوم 

ممکن است افراد زیادی در کشور نام دستگاه بسته بندی وکیوم را شنیده باشند، اما در مورد فرایند بسته بندی و نحوه عملکرد آن هیچ اطلاعاتی نداشته باشند. این دسته از افراد نیاز دارند تا برای آنها توضیحاتی بیان شود. به طور کلی دستگاه وکیوم یا خلاء، به دستگاهی گفته می شود که هوای درون بسته ها را پیش از سیل شدن خارج می کند.

لازم است ابتدا محصولات برای بسته بندی انتخاب شوند درون پاکت وکیوم قرار داد ه شده و پس از آن هوای داخل این بسته ها خارج شود در نتیجه از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می شود و از آسیب دیدگی محصولات برای مدت زمان طولانی جلوگیری می شود و همچنین عمر مفید محصولاتی که با دستگاه بسته بندی وکیوم بسته بندی می شوند افزایش می یابد.  پس می توان گفت مهمترین هدف استفاده از بسته بندی وکیوم، ایجاد خلا در پاکت و افزایش ماندگاری مواد و محصولات مختلف است. همچنین با انجام این کار می توان حجم بسته بندی را کاهش داده و حمل و نقل آن را نیز آسان نمود.

از دستگاه های بسته بندی وکیوم برای بسته بندی و ذخیره سازی مواد غذایی خشک و تراستفاده می شود. مثلا می توان آجیل، غلات، پنیر، گوشت، مرغ، ماهی، سوسیس، کالباس، همبرگر و مواد تر ( مایعات ) مانند خیارشور، زیتون، ترشی، برگ مو و … را با استفاده از بسته بندی وکیوم برای مدت زمان طولانی نگهداری کرد و همچنین برای بسته بندی قطعات صنعتی مانند برد الکترونیک، الکترود، قطعات کمپرسور و… مورد استفاده قرارمی گیرد.

انواع دستگاه بسته بندی وکیوم

افرادی که نیاز دارند اقدام به خرید دستگاه وکیوم بسته بندی نمایند، نیاز دارند تا با انواع این نوع دستگاه ها آشنا شوند. زیرا دستگاه های وکیوم در تنوع بسیار زیاد و با ویژگی های خاص تولید شده و به بازار عرضه می شوند. از نمونه دستگاه های بسته بندی محبوب و پرکاربرد که صنایع مختلف نیاز به استفاده از آنها دارند، باید به دستگاه های زیر اشاره کنیم:

دستگاه بسته بندی بدون کابین

از نمونه دستگاه وکیوم بدون کابین ( بدون محفظه ) می توان به وکیوم عمودی، وکیوم افقی ( بالشتی ) و وکیوم اتوماتیک اشاره کرد. از این دستگاه ها برای وکیوم خشکبار، غلات، لاشه گوشت، مصنوعات الیافی، قطعات صنعتی، اجسام حجیم و سنگین استفاده می شود.

دستگاه بسته بندی تک کابین

نمونه دیگری از دستگاه بسته بندی وکیوم که پرکاربرد است، دستگاه های تک کابین ( تک محفظه ای ) هستند. از این نوع دستگاه ها اصولا برای بسته بندی در ابعاد متوسط و کوچک استفاده می شود. که به دوصورت رومیزی و ایستاده موجود می باشد. به نوع رومیزی این دستگاه ها وکیوم فروشگاهی نیز می گویند. در فروشگاه ها مثلا می توان با استفاده از آن، به بسته بندی خشکبار، ماهی و میگو، سوسیس وکالباس و همچنین محصولاتی که حاوی مایعات هستند مانند خیارشور و زیتون و ترشی اقدام نمود. البته در صنایع دیگری هم از آنها استفاده می شود .

دستگاه بسته بندی دو کابین

در کنار دستگاه های تک کابین، دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین (دو محفظه ای) هم وجود دارد که می توان از آن برای بسته بندی محصولات مختلف درکارخانجات غذایی و واحد های تولیدی که تیراژ بالایی دارند و نیاز دارند محصولات با سرعت بیشتری بسته بندی شوند استفاده کرد.

مزیت این دستگاه در این است که دوکابین داشته و هنگامی که محصول در یک کابین وکیوم می گردد کاربر فرصت پر و خالی کردن کابین دیگر را داشته و در نتیجه زمان وکیوم و بسته بندی محصول کاهش می یابد.

در واقع دستگاه های دو محفظه ای قابلیت استفاده در صنایع متنوعی را دارند. از این رو بسیار محبوب بوده و پرکاربرد هستند. و همچنین این دستگاه ها در ابعاد مختلف موجود می باشد.

دستگاه های وکیوم باید چه خصوصیتی داشته باشند؟

از آنجایی که در طی سالهای اخیر استفاده از دستگاه بسته بندی وکیوم بسیار متداول شده است، لازم است شرکت ها پیش از خرید این نوع دستگاه ها خصوصیات آنها را مورد بررسی قرار دهند.

یکی از مهمترین خصوصیات دستگاه وکیوم، قدرت پمپ وکیوم آن می باشد لذا هنگام خرید باید به آن توجه خاص گردد بالا بودن قدرت پمپ وکیوم سبب کاهش زمان وکیوم بسته بندی و خروج حداکثری هوا از درون پاکت می گردد.

 دومین خصوصیت، ابعاد محفظه وکیوم می باشدکه متناسب با سایز محصول انتخاب می شود. هرچقدر ارتفاع محفظه و طول دوخت بیشتر باشد محصول بزرگتر یا محصولات بیشتر توسط دستگاه وکیوم می گردد.

عرض دوخت یکی دیگر از مزایای دستگاه وکیوم بوده که بالا بودن آن از باز شدن پاکت و نفوذ هوا به درون آن جلوگیری می کند.

از مزایای دیگر دستگاه وکیوم، داشتن بدنه استیل قابل شستشو از جنس استیل ۳.۴ می باشد در صورتیکه محصول مورد نظر نیاز به ماندگاری بالاتری داشته باشد و تزریق گاز به آن کمک کند باید هنگام خرید وکیوم مدلی خریداری گرددکه مجهز به تزریق گاز بوده تا بتوان ماندگاری محصول را بالاتر برد.

بدیهی است دستگاه وکیوم باید استاندارد بوده تا نیازهای مشتری را در دراز مدت پاسخگو باشد.

شرکت فرهام ارائه کننده دستگاه های وکیوم، ساخت شرکت هولیان بوده که این شرکت کلیه استانداردهای اروپا (CE) را در تمامی محصولات خود رعایت می نماید.

پس شرکت هایی که نیاز دارند اقدام به خرید دستگاه بسته بندی وکیوم نمایند، لازم است این نوع خصوصیات مهم را بررسی نمایند. پس از آن می توانند دستگاه مورد نظر خود را بسته به کاربردی که دارد، خریداری کنند.

دستگاه های وکیوم در چه مدل هایی عرضه می گردند؟

این نوع دستگاه ها که در هر صنعتی می توان از آنها استفاده کرد، هم در مدل وکیوم خانگی، وکیوم رومیزی، وکیوم ایستاده، وکیوم دوکابین، وکیوم افقی ( بدون محفظه )، وکیوم عمودی ( بدون محفظه ) و وکیوم اتوماتیک عرضه می شود. دستگاه بسته بندی وکیوم خانگی که می توان از آن در منزل و مشاغل خانگی استفاده کرد عموما دارای دهانه دوخت   .۳ سانتیمتر و عرض دوخت ۵ میلیمتر می باشند در دو نوع متفاوت عرضه می شود که در مدل اول از پاکت های خاص استفاده شده و دستگاه فاقد نازل می باشد. مدل دوم دارای نازل بوده و هرگونه پاکتی را وکیوم می نماید. این دستگاه بسیارسبک بوده و می توان آن را به راحتی جابجا کرد.

نوع دیگری از دستگاه بسته بندی وکیوم، دستگاه های وکیوم رومیزی هستند که نسبت به دستگاه خانگی از ابعاد بزرگتری برخوردار است و در مدل های وکیوم ۲۶۰ وکیوم ۴۱۰ رومیزی، وکیوم ۵۱۰ رومیزی، وکیوم ۶۰۰ رومیزی، عرضه می گردد. این مدل دستگاه ها فاقد نازل بوده و عملکرد آن بدین گونه می باشد که پمپ وکیوم ابتدا هوای درون محفظه را خالی کرده که این امر خود سبب تخلیه هوای درون پاکت می گردد . سپس در صورت نیاز توسط نازل هایی که درون پاکت قرارمی گیرند گاز مورد نیاز تزریق می گردد و پس از تزریق گاز عملیات دوخت انجام می شود.

دستگاه های بسته بندی وکیوم ایستاده، نوع دیگری از دستگاه های وکیوم هستند که به دلیل چرخ های تعبیه شده در زیر آنها، قابلیت جابجایی راحتی دارند. تنها تفاوت این دستگاه ها با وکیوم رومیزی فقط پایه دار بودن آن ها بوده که این امر علاوه بر سهولت جابجایی دستگاه باعث می گردد هنگام شستشوی سالن یا محل کار دستگاه به راحتی جابجا گردد. وکیوم ایستاده در دو مدل بدون گاز و با تزریق گاز در بازار عرضه می گردد.

در نهایت هم باید به دستگاه بسته بندی وکیوم دوکابین اشاره کنیم، این دستگاه ها دارای دوکابین (دو محفظه) بوده که همانطور که در قبل نیز به آن اشاره شد باعث افزایش سرعت بسته بندی و راندمان بالای کار می گردد. مدل های موجود در بازار، وکیوم دوکابین ۵۱۰، وکیوم دوکابین ۶۱۰، وکیوم دوکابین ۸۲۰ می باشد که عموما این دستگاه ها مجهز به تزریق گاز می باشند. قدرت پمپ وکیوم و عمق کابین و طول دوخت و فاصله بین دوفک دوخت از عوامل مهم انتخاب این دستگاه ها می باشند.

بسته بندی های وکیوم

پاکت مناسب برای بسته بندی وکیوم چیست؟

دستگاه بسته بندی وکیوم همچون دیگر نمونه دستگاه های بسته بندی، نیاز به پاکت دارد. اما پاکت مناسب برای بسته بندی با این نوع دستگاه ها باید چگونه باشد؟ پاکت هایی که برای بسته بندی وکیوم استفاده می شوند، در بازار با نام های  متالایز، یک رو متالایز، یک رو شفاف، دو رو متالایز ، زیپدار و پاکت وکیوم سه طرف دوخت شناخته می شوند.

همه کیسه هایی که از آنها یاد کردیم، برای دستگاه بسته بندی وکیوم مناسب هستند. تنها کافیست این کیسه ها از مراکز معتبر خریداری شده و در دستگاه های بسته بندی از آنها استفاده شود. حتما در نظر داشته باشید که کیسه خریداری شده باید از کیفیت لازم برخوردار باشد. در غیر این صورت ممکن است برای دستگاه مشکلاتی را ایجاد کرده و یا در عملکرد آن اختلال به وجود آورد. به طور کلی پاکت های وکیوم را متناسب با جنس محصول باید تهیه کرد.

مزایای استفاده از دستگاه بسته بندی وکیوم

استفاده از انواع دستگاه های بسته بندی در صنایع مختلف، مزایای بسیاری به همراه دارد که از جمله مهمترین این مزایا باید به موارد زیر اشاره کنیم:

  • صرفه جویی در مصرف انرژی همچون عدم استفاده از فرایندهای برودتی و حرارتی برای نگهداری از محصولات
  • کاهش میزان ضایعات و فساد مواد غذایی
  • نگهداری از محصولات مختلف برای طولانی مدت و حفظ کردن خواص کیفی مطلوب آنها
  • فراهم نمودن محصولاتی که برش خورده و آماده مصرف هستند در بسته بندی های بهداشتی
  • حفظ تازگی محصولات بدون استفاده از پرتودهی یا مواد نگهدارنده
  • کاهش هزینه های حمل و نقل و انتقال محصولات بسته بندی شده به انبار
  • برداشت محصولات تازه برای استفاده مصرف کنندگان
  • و موارد دیگر

قیمت دستگاه وکیوم بسته بندی

شاید یکی از مسائل مهمی که برای خریداران دستگاه بسته بندی وکیوم حائز اهمیت است، قیمت دستگاه وکیوم بسته بندی باشد. باید بیان کنیم که قیمت این دستگاه ها بسته به عوامل مختلفی تعیین می شود. عواملی همچون میزان ظرفیت دستگاه، طول فک ها، جنس بدنه دستگاه، مشخصاتی همچون پمپ اصلی دستگاه و … .

لازم است به این نکته اشاره کنیم که قیمت دستگاه های بسته بندی وکیوم خانگی با صنعتی و فروشگاهی متفاوت هستند. زیرا این دستگاه ها هر یک دارای ابعاد و ویژگی های خاصی بوده و در تنوع بالایی تولید می شوند. از این رو خریداران بسته به نیازی که دارند، باید اقدام به خرید دستگاه وکیوم نمایند. آنها می توانند برای اطلاع از قیمت دستگاه ها  با شرکت فرهام تماس حاصل کنند و یا از طریق واتس آپ واینستاگرام اقدام به این کار نمایید مشاوران و کارشناسان شرکت فرهام در طول ساعات اداری آماده همکاری و پاسخگویی به شما مشتریان عزیز خواهند بود.

از کجا دستگاه بسته بندی وکیوم بخریم؟

اگر به دنبال آن هستید که بهترین نمونه های دستگاه بسته بندی وکیوم را با بالاترین کیفیت و استاندارد خریداری کنید، کافیست ازسایت فرهام پک بازدید نمایید. ماشین آلات بسته بندی فرهام با بالاترین کیفیت طراحی و تولید می شوند و در اختیار خریداران قرار می گیرند. هدف این شرکت شناسایی و تامین خواسته ها و انتظارات مشتریان در زمینه بسته بندی محصولات است.

از این رو تیم تخصصی فرهام با به روزترین تکنولوژی، دستگاه های بسته بندی وکیوم را به بازار عرضه می کنند. از این رو خریداران می توانند بسته به نیازی که دارند، از این شرکت اقدام به خرید دستگاه بسته بندی مورد نظر خود نمایند.

سخن آخر 

با توضیحاتی که در این مطلب بیان نمودیم، همه دریافتید که استفاده از دستگاه بسته بندی وکیوم امروزه تا چه میزان حائز اهمیت است. زیرا می توان با استفاده از این دستگاه ها هر نوع محصولاتی را بسته بندی کرده و از آسیب دیدن آنها جلوگیری نمود. همچنین شاهد این مسئله هم هستیم که هر روز تقاضای مردم برای خرید محصولاتی که دارای بسته بندی های مناسب تر هستند، بیشتر می شود.

به همین دلیل می توانیم آینده روشنی را برای استفاده از این نوع دستگاه ها در تمامی صنایع پیش بینی کنیم. شرکت های تولیدکننده ای که امروزه هم به اهمیت استفاده از دستگاه های بسته بندی واقف شده اند، توانسته اند نسبت به دیگر رقبای خود در بازار فروش بیشتری داشته باشند و توجه خریداران بیشتری را به خود جلب کنند.

پس اگر شما هم به دنبال آن هستید که نام برند خود را بیشتر به شهرت برسانید، نیاز به استفاده از دستگاه های بسته بندی خواهید داشت. تنها کافیست بسته به نیازی که دارید، اقدام به خرید بهترین دستگاه وکیوم نموده و از آن برای بسته بندی انواع محصولات تولیدی خود استفاده کنید. با این کار توجه خریداران را به خود جلب کرده و موفق خواهید شد فروش بیشتری در بازار رقابتی داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان