نکات طلایی درباره دستگاه سیل ظروف و کاربردهای آن

بالشتک هوا
بررسی ویژگی ها وکاربردهای دستگاه تولید بالشتک هوا
اکتبر 27, 2022
دستگاه بسته بندی وکیوم
پرکاربرد ترین دستگاه بسته بندی وکیوم در صنایع مختلف
ژانویه 22, 2023

مقدمه

دستگاه سیل ظروف از جمله دستگاه های کاربردی در صنعت بسته بندی به شمار می آید. دستگاه سیل کن یکی از پرمصرف ترین دستگاه ها درصنعت بسته بندی بوده که جهت سیل کردن مایعات رقیق مانند دوغ، شیر، آبمیوه،  و … و مایعات غلیظ مانند بستنی، شیره، شیره خرما، ارده، عسل، ماست ، زیتون ، ترشی و ….. استفاده می گردد. دستگاه سیل ظروف با توجه به نوع کاربرد، دسته بندی های مختلفی داشته و در مدل های اتومات، نیمه اتومات و دستی مورد استفاده قرار می گیرد. هرچند که  مدل دستگاه برای سیل بر اساس ابعاد و تیراژ تولیدی انتخاب می شود. پلمپ لیوان یکی از رایج ترین روش ها برای بسته بندی ظروف استوانه ای شکل است که به نام های پرس لیوان، دستگاه پک لیوان، سیل لیوانی و دستگاه وکیوم لیوان هم شناخته می شود. دستگاه سیل ظروف برای  ظرف های متفاوت با سایزهای گوناگون قابل ساخت و تولید می باشد.

مزایای استفاده از دستگاه سیل ظروف

دستگاه سیل ظروف، به دلیل رعایت اصول استاندارد و نکات بهداشتی در زمان بسته بندی مواد، مزایای بسیاری دارد. سرعت بالای این دستگاه، یک عامل مهم و تعیین کننده در بهبود و پیشرفت روند خط تولید صنعت بسته بندی محسوب می شود. از مهم ترین مزیت های این دستگاه می توان به بهداشت کامل بسته بندی مواد غذایی و جلوگیری از ورود آلودگی به محصول اشاره کرد. مدل بالاتری از این دستگاه موجود بوده که به سیل وکیوم مشهور می باشد دراین دستگاه ، هوا از داخل ظرف توسط پمپ وکیوم خارج شده و سپس گازی با خاصیت نگه دارندگی به داخل ظروف وارد می کند. این کار مانع از فساد، خرابی و بو گرفتن مواد غذایی درون ظروف بسته بندی می شود.

همچنین جابجایی و حمل آسان، قابلیت ارتقاء دستگاه به مدل های پیشرفته تر و صرفه جویی در وقت و هزینه از دیگر مزایای سیل ظروف به شمار می آیند. از مزایای دیگر دستگاه سیل ظروف می توان از ایزوله نگه داشتن مواد و عدم خروج آن و محافظت از محتویات بسته نام برد .

آشنایی با انواع دستگاه های سیل ظروف

انواع دستگاه سیل ظروف، برای استفاده در موارد و کاربردهای مختلف طراحی و تولید شده اند. به طور کلی، برای بسته بندی مواد غذایی و خوراکی باید دستگاه سیل کن مناسب و متفاوتی را به کار برد. از مهم ترین انواع سیل ظروف می توان دستگاه سیل لیوان، سیل سالادی، دستگاه سیل ظروف یکبارمصرف با ابعاد متفاوت را نام برد. گرمای مورد نیاز برای  پرس کردن درب ظرف در سیل حرارتی از طریق المنت حرارتی تامین گردیده و توسط فشار پلاستیک مخصوص ( نایلون یا فویل آلومینیوم ) پلمپ می گردد. از انواع دستگاه سیل حرارتی می توان به سیل رومیزی، روتاری یا چرخشی و ریلی یا خطی اشاره کرد.

کاربرد سیل ظروف

کاربرد دستگاه سیل لیوان

سیل لیوان، یکی از پرکاربردترین دستگاه های سیل کن بوده که برای پرس و پک کردن انواع ظروف لیوانی جهت بسته بندی انواع مایعات ، جامدات و موادغلیظ مورد استفاده قرار می گیرد. ازاین دستگاه در مشاغل خانگی جهت بسته بندی ترشیجات ، خیارشور ، زیتون ، زیتون پرورده، ماست و مواد لبنی ، آلوچه و در آبمیوه فروشی ها جهت بسته بندی آبمیوه ، بستنی، آیس پک، فالوده استفاده می گردد.

چگونه یک دستگاه سیل لیوان مناسب انتخاب کنیم؟

جهت خرید هردستگاه علاوه بر اینکه شرکت ارائه کننده محصول مهم می باشد باید نکات زیر رعایت گردد

  1. استاندارد بودن دستگاه
  2. گارانتی وخدمات پس از فروش
  3. تیراژ بسته بندی در روز
  4.  قیمت و کیفیت دستگاه

شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام با بهره گیری از نیروی متخصص و تیم پشتیبانی وخدمات پس از فروش همواره سعی بر این نموده تا با ارائه  محصولات باکیفیت و استاندارد ( داشتن استاندارد CE  اروپا ) نیاز متقاضیان را بر آورده نماید. بدیهی است تیم مشاوره این شرکت در جهت انتخاب دستگاه همواره در کنار شما می باشد.

انواع سیل لیوانی

سیل لیوانی (پرس لیوان) بر اساس نوع کارکرد به سه دسته سیل لیوانی نیمه اتوماتیک، اتوماتیک و فول اتوماتیک تقسیم می شود. دستگاه سیل لیوان نیمه اتوماتیک مناسب برای بسته بندی انواع مختلف مایعات و لبنیات است. سیل لیوانی نیمه اتوماتیک برای پرس و پلمپ ظروف لیوانی در اشکال متفاوت و با جنس های PS ،PP  و PVC به کار برده می شود. سیستم عملکرد الکترو مکانیک دستگاه سیل به صورت نیمه اتومات بوده  و از دو قالب با قطر دهانه ۷۵  و ۹۵ میلی متر در آن استفاده می شود. همچنین دارای قابلیت جمع کردن رول به صورت خودکار و شمارش تعداد لیوان سیل شده را دارد. به طور کلی عملکرد دستگاه به اینگونه است که ابتدا لیوان را در کشوی دستگاه قرار داده و با بردن کشو به داخل دستگاه و پایین آوردن اهرم آن پرس لیوان صورت گرفته و رول مصرفی توسط موتور جمع شده و برای پرس لیوان بعدی آماده می گردد .سیل لیوان نیمه اتوماتیک در فروشگاه های مواد غذایی، بستنی و آبمیوه فروشی ها به کار برده می شود.

در دستگاه سیل لیوانی اتوماتیک هنگام بردن کشو به داخل دستگاه، عملیات پرس درب توسط موتور انجام شده و رول توسط موتور دیگری جابجا می شود. دستگاه سیل لیوان فول اتوماتیک جهت بسته بندی ظروف یک بار مصرف و سیل ظروف پلاستیکی در کارخانه های بسته بندی محصول و به منظور بالا بردن ماندگاری مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرد. سیل لیوانی فول اتوماتیک برای پرس لیوان و سیل کردن به صورت کاملاً اتوماتیک به کار برده می شود. سیستم دستگاه عملکرد مکانیکی دارد و مجهز به PLC برای تنظیمات زمانی و حرارتی است. سیل لیوانی اتوماتیک انتخابی مناسب برای بسته بندی و پک کردن نوشیدنی ها در صنعت آبمیوه فروشی محسوب می شود. دستگاه به سیستم درجه تنظیم حرارت مجهز است و تمام مراحل پرس و چرخش رول به طور اتوماتیک انجام می شود.

سیل سالادی

سیل سالادی

سیل سالادی یکی از انواع دستگاه های سیل ظروف به شمار می آید که عملکردی الکترو مکانیک دارد و در اشکال مختلف و سه سایز متفاوت موجود است. سیل سالادی دارای قالب در سایـزهای ( ۱۴ × ۱۱  ) ، ( ۱۸ × ۱۴ ) و

( ۲۲ × ۱۶ ) سانتی متر و مجهز به فتوسل برای تغذیه رول چاپی است. سیل سالادی مناسب بسته بندی مواد غذایی خشک (انواع آجیل و خشکبار) و پک کردن سالاد و سبزیجات است. در رستوران ها، فروشگاه های مواد غذایی و واحدهای تولیدی از آن استفاده می شود.

سخن پایانی

دستگاه سیل ظروف، یک راهکار اصولی و ایمن در صنعت بسته بندی است و موجب حفظ کیفیت و ماندگاری بیشتر محصول می شود. انواع دستگاه های سیل از جمله سیل لیوان مانع از ورود آلودگی و نشت مواد بسته بندی شده می شود. تجهیزات و ماشین آلات بسته بندی و پرس لیوان دارای انواع مختلفی است که با توجه به نوع کارکرد  انتخاب و مورد استفاده قرار می گیرند.

1 Comment

  1. packingfarham گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. حسین گفت:

    دستگاهای خوبی هستند نمیشه اتومات انرا در بازار عرضه کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان