ضرورت استفاده از بسته ‎‎بندی 

نگاهی به آینده صنعت بسته بندی
ژوئن 2, 2018
تکنیک پوشش‌دهی ورق کارتن، برای تقویت بسته‌بندی محصولات کشاورزی و شیلاتی
جولای 5, 2018

 یکی از مولفه ‎های مهم و تعیین‎کننده در پیشرفت کشورهای توسعه یافته جهان و توفیق آنها در افزایش روزافزون تولیدات و تصاحب بازارهای جهانی، بسته بندی استاندارد و ارائه تولیدات در پوشش بسیار زیبا و مناسب است. فرهنگ بسته بندی محصولات و تولیدات، برای ارائه و فروش در بازارهای مختلف جهان، موردی است که در سال های اخیر، جایگاه ویژه ای را کسب کرده است و به عاملی مهم در میزان فروش یک واحد تولیدی تبدیل شده است. هر قدر بسته بندی یک محصول، زیبا، مناسب، در برگیرنده مشخصات و معرف محصول و مهم این که مطابق با جنبه‎ها و خصوصیات روانشناختی خریداران باشد، به همان اندازه، از بازار و فروش خوبی برخوردار خواهد بود.

این امر تا آن جا اهمیت دارد که در بسیاری از موارد بسته بندی زیبا و مناسب محصول، خریداران را مجذوب خود کرده و به مقیاس زیادی مسئله کیفیت را تحت الشعاع قرار می دهد.
در این صورت است که خریدار به راحتی از کالای با بسته بندی ساده و یا نامناسب می گذرد و محصولی را می خرد که از پوشش یا بسته ‎بندی زیباتری برخوردار باشد، هر چند که از لحاظ کیفیت پایین تر از اجناس دیگر باشد.

در یک کلام، می توان چنین گفت که عامل اساسی در جهت فروش هر چه بیشتر اجناس و کالاهای تولیدی واحدها و فابریکه ها، ایجاد و پیدایش اشکال و روش هایی خاص، جدید و جذاب در ارائه آن محصولات به مصرف کنندگان است.

اهداف بسته بندي :

محافظت فيزيکي – اشياء قرار داده شده درون بسته نياز به محافظت در برابر ساير عوامل مانند ضربه، لرزش، فشار، حرارت و غيره… دارند.

لايه و مانع محافظتي :

محافظت در برابر عدم ورود اکسيژن، بخار آب، گرد و خاک ، اشعه ماورابنفش و…، در بسته بندي مدنظر قرار مي گيرند. عدم نفوذپذيري بسته يک فاکتور اساسي و مهم در طراحي بسته بندي است. در بعضي از بسته ها از ماده جذب کننده اکسيژن براي کمک به طول عمر بسته و به ويژه محصول داخل آن استفاده مي‌شود. فشار هواي تعديل شده يا کنترل شده نيز در بعضي از بسته‌هاي غذا گنجانده شده‌است.
حفظ کيفيت محتويات داخل بسته و طولاني کردن عمر آن يکي از مهمترين وظايف بسته بندي است.

اطلاع رساني :

اطلاعاتي مانند نحوه انبارش و استفاده از محصول، ترابري، چگونگي حذف يا نابود کردن بسته‌ها يا محصولات بر روي بسته‌ها چاپ شده و يا توسط برچسب آنها چسبيده مي شوند. تمامي محصولات غذايي، دارويي، پزشکي و شيميايي بسته بندي بايد با استانداردهاي معتبر بين المللي مطابقت داشته و در برخي موارد با قوانين بين المللي يا منطقه اي يا انجمني مانند FDA , IMDG code , و… مطابقت داشته باشند.

بازاريابي :

بسته بندي‌ها و برچسب‌ها مي‌توانند توسط بازاريابان براي ترغيب مشتريان بالقوه براي خريد محصول استفاده شوند. طراحي بسته يک نمود بيروني ثابت و مهم براي دوجين از سالها بوده‌است. ارتباطات بازاريابي و طراحي‌هاي گرافيکي براي نما دادن به بسته و در اکثر موارد به عنوان نقطه اصلي فروش بکاربرده شده‌اند.

ايمني :

بسته بندي نقشي مهم و اساسي در کاهش ريسک امنيتي براي سلامت محموله دارد. بسته‌ها با پوشش مقاومتي مناسب بهتر مي‌توانند در کاهش آسيب و همچنين جلوگيري از دستبرد به محصول مطلوب واقع شوند.
بسته‌ها مي‌توانند براي کاهش خطر دستبرد و دسترسي غير مجاز به کالا، سازماندهي و مهندسي شوند: ساختمان بعضي از بسته‌ها براي جلوگيري از دسترسي غير مجاز عايق مقاومتي دارند و بعضي نيز داراي مهر و لاک براي جلوگيري از باز شدن و دستبرد مي باشند. بسته‌ها همچنين مي‌توانند شامل ابزارهايي مانند بسته‌هاي زنگ دار و يا برچسب‌هاي RFID باشند.

سهولت :

بسته‌ها بايد ويژگي‌هايي را به همراه داشته باشند که باعث سهولت در توزيع، جابه جايي، نمايش، باز و بسته نمودن دوباره و… باشند.
بسته بندي به سيستم هماهنگي اطلاق مي شود كه هدف از آن آماده سازي كالا جهت حمل و نقل، توزيع، انبارش، فروش و مصرف باشد. بسته بندي يك عمليات تجاري پيچيده، پويا، علمي، هنري است كه در بنيادي ترين شكل خود، كاركرد هاي محافظت، نگهداري، حمل و نقل، اطلاع رساني و فروش را شامل مي شود. بسته بندي نوعي عملكرد خدماتي است كه به خودي خود نمي تواند وجود داشته باشد زيرا به يك كالا نيازمند است .اگر كالايي وجود نداشته باشد بسته بندي نيز وجود نخواهد داشت.

12 Comments

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  12. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان