معرفی کامل دستگاه های وکیوم بسته بندی

چرا دستگاه شیرینک پک ؟
چرا دستگاه شیرینک پک ؟
فوریه 22, 2021
با دستگاه شیرینگ پک به بهترین بسته بندی ها برسید
با دستگاه شیرینگ پک به بهترین بسته بندی ها برسید
ژانویه 9, 2022

بطور کلی جهت ارائه محصول از مرحله تولید، انبارش، حمل و نقل، توزیع، فروش و مصرف از بسته بندی استفاده می گردد. نوع بسته بندی وابستگی بسیار به ماهیت کالا داشته و در هزینه نهایی محصول بسیار مهم می باشد.

یکی از انواع بسته بندی، بسته بندی وکیومی بوده که  می توان آن را از جهات مختلفی مورد بررسی قرار داد. جهت وکیوم کردن محصولات با توجه به نوع، شکل، ابعاد و تعداد بسته از دستگاه های گوناگون وکیوم استفاده می شود.

 

از دستگاه بسته بندی وکیوم در صنوف غذایی، بهداشتی، دارویی و صنعتی استفاده شده که این امر سبب افزایش طول عمر محصول و بالا نگهداشتن کیفیت محصول می گردد.

در این قسمت از مقاله قصد داریم در خصوص دستگاه های بسته بندی وکیوم به توضیح بپردازیم :

دستگاه بسته بندی وکیوم ونحوه کارکرد دستگاه :

بسته بندی وکیوم روشی جهت بسته بندی محصولات بوده که دراین روش هوای درون پاکت حاوی محصول  توسط پمپ خلا ، تخلیه می گردد. تخلیه هوا توسط پمپ وکیوم که بر روی دستگاه نصب گردیده، صورت می پذیرد. هر چقدر توان پمپ وکیوم بالاتر باشد، علاوه بر ایجاد خلا ، مدت زمان عملیات وکیوم سریع تر صورت می پذیرد. بنابراین یکی از شاخصه های مهم دستگاه وکیوم قدرت پمپ وکیوم می باشد. ودرصورت نیاز ،تزریق گاز درپاکت ،متناسب با نوع محصول، توسط نازل های تعبیه شده بر روی دستگاه صورت گرفته و در کسری از ثانیه این عملیات صورت می پذیردو در نهایت بسته را دوخت می زند.

انواع دستگاه بسته بندی وکیوم :

بطور کلی دستگاه های بسته بندی وکیوم به دو مدل ،با محفظه (کابین دار ) و بدون محفظه تقسیم می گردد. که در این تقسیمات می توان از انواع زیر نام برد :

1- وکیوم خانگی

2- وکیوم خانگی 210

3- وکیوم بسته بندی تک کابین رومیزی

4-  وکیوم بسته بندی تک کابین ایستاده

6- وکیوم بسته بندی دو کابین

7- وکیوم بسته بندی دو کابین شیبدار

8- وکیوم بسته بندی عمودی

9- وکیوم بسته بندی افقی

10- وکیوم بسته بندی مدل L

 

دستگاه وکیوم بسته بندی صنعتی در دو مدل با محفظه و بدون محفظه بصورت رومیزی و ایستاده موجود می باشد که هر کدام با توجه به نیاز مشتری مورد استفاده قرار می گیرد.

دستگاه های بسته بندی وکیوم صنعتی بصورت تک کابین (تک محفظه) یا بصورت دو کابین (دو محفظه) موجود بوده که با توجه به تیراژ بسته بندی مورد استفاده قرار می گیرد. قابل ذکر می باشد که سرعت کار بسته بندی در دستگاه وکیوم دو کابین به علت ترکیب زمان برداشت محصول و زمان وکیوم بسیار بیشتر از وکیوم تک کابین می باشد.

ظرفیت دستگاه وکیوم با توجه به نوع دستگاه متفاوت می باشد و این پارامتر به  ابعاد پاکت و تعداد بسته بندی در روز بستگی دارد.

اگر تعداد بسته بندی بسیار کم و در حد مشاغل خانگی باشد از دستگاه وکیوم بسته بندی خانگی و وکیوم 210 جهت پرس و وکیوم کردن محصولات استفاده می شود.

اگر تعداد بسته بندی در سطح کارخانجات و گارگاهی باشد از دستگاه وکیوم بسته بندی تک کابین که در سایزهای  260 و 410 و 510 موجودمیباشددر بسته بندی محصولات پروتئینی، گوشت، مرغ، ماهی، میگو، صیفی جات، مواد پودری، قطعات صنعتی استفاده می شود.

 اگر تعداد تیراژ محصول قابل بسته بندی بسیار بالا باشد از دستگاه وکیوم دو کابین  استفاده می شود که می توان بصورت همزمان از هر دو کابین بهره گرفت بطوری که یک کابین در حال وکیوم کردن محصولات چیده شده و یک کابین در حال برداشت محصولاتی که عملیات وکیوم بر آن اعمال شده است، میباشد.

اگر محصول قابل بسته بندی بزرگ باشد با توجه به اینکه در محفظه کابین قرار نمی گیرد جهت بسته بندی و خلا کردن هوای درون پاکت و تزریق گاز از دستگاه وکیوم عمودی استفاده می شود .مانند بسته بندی وکیومی خشکبار شامل پسته، فندوق، گردو، بادام و مواد پودری خوراکی مانند خمیر مایه و مواد پودری صنعتی

 

در صورتی که محصول حجیم بوده و احتیاج به تزریق گاز نداشته باشد از دستگاه وکیوم افقی یا همان وکیوم بالشتی استفاده می شود. تفاوت وکیوم بسته بندی افقی و وکیوم بسته بندی عمودی در نوع بسته بندی می باشد. از مزایای بسته بندی وکیوم عمودی استفاده از قالب جهت وکیوم کردن محصول بصورت مکعبی می توان نام برد. در بعضی از موارد همچون پسته، قهوه و محصولات مشابه هنگام بسته بندی وکیوم از قالب های مخصوص استفاده نموده که این امر موجب مکعبی شدن محصول گردیده و علاوه بر کاهش فضای بسته بندی، زیبایی خاصی نیز به محصول می بخشد.

اگر محصولات قابل بسته بندی حاوی مایعات باشد از دستگاه وکیوم بسته بندی شیبدار جهت حفظ محتوای درون پاکت استفاده می کنیم.  مانند بسته بندی خیار شور، ترشک و لواشک که در این سیستم به علت شیبدار بودن کابین، مایع در انتهای کیسه قرار گرفته و به هیچ عنوان توسط نازل به درون پمپ وکیوم انتقال داده نمی شود.

ظرفیت دستگاه های بسته بندی وکیوم صنعتی بالا و بصورت نا محدود بوده و با توجه به نوع محصول میزان کارکرد با دستگاه  قابل انتخاب و قابل استفاده می باشد.

 شرکت ماشین آلات فرهام در دو مدل دستگاه وکیوم خانگی و وکیوم صنعتی فعالیت گسترده ای دارد.

مزایای بسته بندی با دستگاه وکیوم :

1-  حفظ ماهیت محصول به دور از هر گونه طعم و بو و کپک

2- حفظ محصول به دور از هر گونه گرد و غبار

3- سهولت در حمل و نقل با کاهش حجم بسته بندی

4- افزایش ماندگاری  و ارزش افزده محصول

5- قابلیت تزریق گازبه صورت تکی وتزریق گاز های ترکیبی

6- تازه نگه داشتن محصول

 

 

خصوصیات دستگاه بسته بندی وکیوم  :

دستگاه بسته بندی وکیوم باید استاندارد باشد و جنس بدنه آن استیل ضدزنگ وقابل شستشو باشد و همچنین قابلیت تزریق گاز را نیز داشته باشد.

امکان تزریق چه گازهایی به دستگاه بسته بندی وکیوم وجود دارد :

با توجه به نوع محصول، مهندس صنایع غذایی نوع گاز تزریقی به مواد غذایی و بهداشتی را تعیین می کند. این گاز ممکن هست بصورت تکی یا بصورت ترکیبی پس از خلا شدن به درون پاکت تزریق گردد. از گاز های قابل استفاده در بسته بندی می توان از  ازت (نیتروژن)، ازن، دی اکسید کربن، هلیوم، آرگون، اکسیژن و گاز های ترکیبی معروف نام برد.  جهت تهیه گاز ترکیبی دو روش با توجه به حجم تولید موجود می باشد. روش اول، ترکیب گاز ها بصورت درصدی در یک کپسول می باشد. در روش دوم از کپسول های متفاوت استفاده شده و با توجه به شیرهای متعدد، متناسب با تعداد کپسول ترکیب گاز صورت می پذیرد.

عوامل تاثیرگذاردر افزایش ماندگاری محصول :

تزریق گاز در پاکت محصول یکی ازمواردی است که سبب افزایش ماندگاری محصولات غذایی می شود وهمچنین این امرمانع تغییررنگ وبو در موادغذایی می گردد.

یکی دیگراز عوامل موثر درماندگاری محصول ،جنس پاکت وکیوم و لایه های تشکیل دهنده پاکت می باشد. عامل دیگر ضخامت پاکت بوده که با توجه به جنس محصول مشخص می گردد. گاها اتفاق افتاده است که ضخامت پاکت مناسب نبوده و بعد از عملیات وکیوم در پاکت منافذی با توجه تیزی محصول ایجاد گردیده است. عامل دیگر انتخاب گاز تزریقی در پاکت وکیوم می باشد که این امر با توجه به نوع محصول و مدت زمان نگهداری و اطلاعات کارشناسان غذایی تعیین می گردد.

نوع پاکت مصرفی:

یک نوع جنس پاکت بسته بندی، جنس متالایز یا همان فویل آلومینیومی است که در صنعت بسته بندی به عنوان BOPP شناخته می شود.

 یکی از مقاوم ترین و بهترین پاکت وکیوم، بسته بندی های سه لایه می باشد که با استفاده از لمینت opp روی cpp است وبه همراه یک لایه bopp ، که باعث افزایش چشمگیر مقاومت پاکت می شود .

پاکت وکیوم از پلاستیک پلی پروپیلن و پلی اتیلن ساخته شده اند ، پلاستیک های مورد استفاده شاملlldpe ،  bopp و  bopaمی باشد. این کیسه ها برای بسته بندی محصولاتی مانند پودر پروتئین ، غذای حیوانات خانگی ، قهوه ، چای ، دارو و… مفید هستند.

برای بسته بندی چه محصولاتی می توان از دستگاه وکیوم بسته بندی استفاده کرد :

بطور کلی برای وکیوم وبسته بندی  اکثر مواد غذایی، بهداشتی، دارویی و  صنعتی می توان از قبیل  خشکبار و حبوبات، مواد پروتئینی شامل گوشت، مرغ، ماهی، میگو، کالباس، مواد پودری شامل آرد، خمیر مایه، قهوه، شیر خشک، قطعات صنعتی شامل برد های الکترونیک، قطعات حساس می توان از دستگاه وکیوم بسته بندی استفاده نمود. بدیهی است استفاده از نوع بسته بندی وکیومی علاوه بر افزایش زیبایی محصول باعث ماندگاری و طول عمر بالای محصول می گردد.

اهداف دستگاه بسته بندی وکیوم :

هدف اصلی و کلی دستگاه بسته بندی وکیوم افزایش ماندگاری و افزایش طول عمر محصول و ارائه محصول تازه و متناسب با نیاز مشتریان می باشد. شایان ذکر است که بسته بندی بادستگاه های وکیوم علاوه برافزایش ماندگاری محصول وکم حجم شدن بسته، در زیبایی محصول نیز تاثیر به سزایی دارد.

یکی از دستگاه های پر فروش در صنعت بسته بندی مواد خوراکی، غذایی، دارویی و صنعتی ،دستگاه بسته بندی وکیوم می باشد. لذا از این دستگاه علاوه بر منازل در هایپر مارکت ها، فروشگاه های زنجیره ای، کارگاه های تولیدی و کارخانجات غذایی و دارویی و واحد های صنعتی حتی در انبار شرکت های هواپیمایی جهت نگهداری قطعات استفاده می شود.

عوامل تاثیر گذار در قیمت دستگاه بسته بندی وکیوم :

یکی از عوامل موثر در قیمت دستگاه بسته بندی وکیوم کیفیت دستگاه و استاندارد های پاس شده توسط دستگاه می باشد. برند دستگاه نیز تاثیر گذار در قیمت دستگاه بوده و همچنین برخورداربودن از قابلیت تزریق گاز نیزدرتعیین قیمت دستگاه وکیوم بسته بندی حائز اهمیت میباشد. بدیهی است هر چقدر توان پمپ وکیوم بالاتر باشد قیمت دستگاه افزایش یافته و هرچقدر محل های دوخت دستگاه و کابین ها(تک کابین و دو کابین) بیشتر باشد باعث افزایش قیمت دستگاه میگردد. ماشین آلات بسته بندی فرهام، نماینده رسمی شرکت هولیان بوده که دستگاه های وکیوم بسته بندی این شرکت تماما استاندارد های اروپایی را پاس نموده اند.

هنگام خرید دستگاه بسته بندی وکیوم به چه مواردی دقت کنیم :

هنگام خرید دستگاه بسته بندی وکیوم باید ابتدا از استاندارد بودن دستگاه مطمئن شده و مدارک استاندارد دستگاه چک گردد. مورد دیگری که حائز اهمیت می باشد مقدار توان پمپ وکیوم دستگاه بوده که نقش به سزایی در ایجاد خلا و زمان بسته بندی محصول دارد . پمپ های متعارف وکیوم بسته بندی، 8، 10، 20، 40، 100 بوده که متناسب اندازه دستگاه انتخاب و استفاده می گردد. واحد سنجش قدرت پمپ وکیوم که خلا نسبی ایجاد می نماید، متر مکعب بر ساعت می باشد. ایجاد خلا ،نسبی بوده و تحت هیچ شرایط، خلا مطلق در محصول توسط دستگاه های بسته بندی وکیوم ایجاد نمی گردد. بنابراین هرچقدر قدرت پمپ وکیوم بالاتر باشد عدد بالاتری با آن تعلق می گیرد که این اعداد نشون دهنده حجم خروجی هوا در ساعت در پاکت محصول می باشد.

 در ضمن خریداری باید از شرکت هایی صورت گیرد که علاوه بر گارانتی دارای خدمات پس از فروش خوبی باشد. شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام نماینده رسمی شرکت هولیان بوده و این شرکت دارای CE اروپا میباشد و تمامی محصولات این شرکت مجوز ارسال به تمامی شرکت های اروپایی را دارد.

31 Comments

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  12. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  13. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  14. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  15. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  16. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  17. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  18. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  19. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  20. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  21. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  22. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  23. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  24. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  25. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  26. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  27. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  28. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  29. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  30. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  31. packingfarham گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان