دستگاه های بسته بندی شرکت فرهام

وکیوم خانگی
وکیوم خانگی 
اکتبر 10, 2019
پرکاربردترین دستگاه های بسته بندی صنعتی و خانگی فرهام
سپتامبر 27, 2020

شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام سال هاست در عرصه ماشین آلات بسته بندی شروع به فعالیت کرده و همواره تلاش نموده تا با به کار گیری از مهندسان و کارشناسان مجرب، حضوری پر رنگ و تاثیر گذار در امر مشاوره ساخت و طراحی ماشین آلات خاص داشته باشد.

بسته بندی جز لازم و لاینفک یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. طراحی منحصر به فرد، فناوری مخافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن و آسیب های ناشی در حین تولید تا مصرف و از همه مهم تر کمترین آسیب به محیط زیست یکی از ضروریات بسته بندی محصول می باشد.

در این بخش از مقاله بسته بندی به توضیح دستگاه های دوخت پلاستیک می پردازیم :

انواع دستگاه دوخت :

  1. دوخت دستی پلاستیک
  2. دوخت پرتابل
  3. دوخت پدالی
  4. دوخت پدالی پنوماتیک
  5. دوخت مگنتی
  6. دوخت ریلی

دستگاه دوخت دستی :

یکی از کوچکترین و ساده ترین دستگاه شرکت بسته بندی فرهام دستگاه دوخت دستی می باشد. دستگاه پرس دستی به صورت کاتر دار و بدون کاتر موجود می باشد. دستگاه دوخت رومیزی آلومینیومی هم در صنف دستگاه های پرس دستی رومیزی بوده و برای نایلون ها با طول بیشتر مورد استفاده قرار می گیرد. طرز کار دستگاه دوخت دستی رومیزی و دوخت دستی آلومینیومی به یک صورت می باشد نایلون را در بین فک حرارتی دستگاه قرار داده و سپس با پایین آوردن فک توسط دست عملیات دوخت انجام می پذیرد و در صورتی که دستگاه مجهز به کاتر باشد برای بریدن اضافه نایلون از آن استفاده می شود. از این دستگاه ها در واحد های تولید کوچک و مشاغل خانگی، هایپر و سوپر مارکت ها و .. استفاده می شود. دستگا دوخت دستی در بسته بندی ادویه جات و خوراکی ها، آجیل و خشکبار  بسته بندی دستکش یکبار مصرف و ماسک و .. در تولید با حجم پایین کاربرد فراوان دارند.

دستگاه دوخت پرتابل :

دوخت پرتابل یا دوخت سیار با توجه به سبک بودن آن سبب سهولت جابجایی آسان آن می گردد. از دستگاه دوخت پرتابل جهت دوخت کیسه های وزین و حجیم که حمل و جابجایی آن ها دشوار می باشد مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه دوخت پرتابل می توان در بسته بندی کیسه های گرانولی، مواد پتروشیمی و .. بهره برد.

دستگاه دوخت پدالی :

  • دستگاه های دوخت پدالی یا پرس پدالی در مدل های گوناگون با توجه به جنس و نوع و طول دوخت مورد استفاده قرار می گیرند. دستگاه دوخت پدالی را می توان، دوخت پدالی آلومینیومی، دستگاه دوخت المنتی چدنی، دستگاه دوخت برنجی، دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک نام برد. دستگاه های نام برده شده فوق، کارکرد و اپراتوری یکسانی دارند. نایلون پر شده محصول بین فک حرارتی قرار گرفته و با فشار پا بروی پدال، فک بالایی به سمت فک پایینی هدایت و کار پرس را انجام خواهد داد.

  • از دستگاه پرس پدالی آلومینیومی برای تیراژ نسبتا معمولی با عرض دوخت کم،  می توان بهره گرفت، در پرس پدالی آلومینیومی مقدار حرارت لازم جهت عملیات دوخت توسط تایمر قابل تنظیم بوده و متناسب با ضخامت نایلون تنظیم می گردد. اصطلاحا به این نوع دستگاه ها دوخت لحظه ای هم گفته می شود.

  • دستگاه دوخت المنتی با توجه به استحکام بالای دستگاه و کیفیت و عرض دوخت بالا برای محصولات سنگین و نایلون های ضخیم تر و فویل ها کاربرد فراوان دارند. دستگا پرس المنتی بصورت تک فک و دوفک بوده و با توجه به ضخامت نایلون مانند نایلون کاست دار (چهارلایه در محل دوخت) ازدستگاه چدنی با دو فک حرارتی می توان بهره گرفت. با توجه به اینکه در مدت کوتاهی برق در دو سر المنت جریان پیدا می کند مصرف برق این نوع دستگاه های دوخت پدالی المنتی بسیار پایین می باشند.

  • دستگاه دوخت برنجی دارای دو فک دائم گرم بوده دمای کوره حرارتی این دستگاه توسط ترموستات قابل تنظیم می باشد. دمای کوره حرارتی این دستگاه با توجه به جنس و ضخامت پاکت قابل تنظیم بوده و نایلون های بسیار ضخیم و جنس متالایز را می توان با استفاده از این دستگاه دوخت برنجی پرس کرد. از مزایای این دستگاه عرض دوخت 14 میلی متر (بصورت شطرنجی) می باشد.

  • کارکرد دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک همانند دوخت پدالی بوده با این تفاوت که حرکت فک دستگاه توسط جک پنوماتیک صورت پذیرفته و نیروی مربوطه از جک پنوماتیک توسط کمپرسور هوا تامین می شود. دستگاه دوخت پنوماتیک بصورت عمودی و افقی قابل ساخت می باشد. از دستگاه پنوماتیک عمودی برای کیسه هایی که حاوی مایعات و پودری و سنگین وزن می باشد می توان بهره گرفت. دستگاه دوخت پدالی پنوماتیک به دو صورت دائم گرم و دوخت لحظه ای المنتی قابل ساخت می باشد.

در صورت نیاز به تزریق گاز می توان از دستگاه پرس پدالی استفاده کرد در واقع تزریق گاز و دوخت بطور همزمان انجام می پذیرد.

از دستگاه های پدالی فوق نام برده شده در کارخانه تولیدی کوچک و بزرگ، فروشگاه های زنجیره ای، تجهیزات پزشکی و خودرویی و .. استفاده می شود. از دستگاه دوخت های پدالی در بسته بندی مواد غذایی، قطعات خودرویی، پزشکی، فروشگاه های زنجیره ای، خشکبار، بسته بندی ماسک و مواد ضد عفونی کننده و … کاربرد دارند.

سیل کیسه پنوماتیک  :

دستگاه سیل کیسه ای پنوماتیک جهت دوخت کیسه های ضخیم، پلی آمید، پلی اتیلن و فویل های آلومینیوی مورد استفاده قرار می گیرد. در این دستگاه زمان دوخت و خنک سازی و عملیات دوخت توسط تایمر قابل تنظیم می باشد.

ابتدا نایلون پر شده بروی ریل دستگاه قرار گرفته و با قرار گرفتن دهانه پاکت در بین دو فک و جلو آمدن فک توسط نیروی پنوماتیک عملیات دوخت صورت می پذیرد. خنک سازی و نیروی پنوماتیک لازم جهت عملیات دوخت توسط کمپرسور تامین می گردد.

دوخت مگنتی :

دستگاه دوخت مگنتی مشابه دستگاه های دوخت پدالی بوده به این تفاوت که نیروی لازم جهت عملیات دوخت توسط نیروی مغناطیسی و مگنت ایجاد می گردد. قابلیت تنظیم زمان دوخت و تنظیم اتوماتیک و حرکت فک و زمان خنک سازی از مزایای استفاده از این دستگاه می باشد. از دستگاه دوخت مگنتی می توان به دو صورت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک بهره گرفت.

دوخت ریلی یا دوخت ممتد :

  1. دستگاه دوخت ریلی رومیزی
  2. دستگاه دوخت ریلی عمودی
  3. دستگاه دوخت ریلی با پایه
  4. دستگاه دوخت ریلی صنعتی
  5. دستگاه دوخت ریلی با تزریق گاز
  6. دستگاه دوخت ریلی دمنده
  7. دستگاه دوخت ریلی مکنده

– دستگاه دوخت ریلی رومیزی

دستگاه دوخت ریلی رومیزی یا دوخت ممتد از پر کاربرد ترین نوع دستگاه های دوخت ریلی می باشد که با سرعت بالا با خط دوخت موازی و شطرنجی  عملیات دوخت را انجام می دهد. کارکرد دستگاه دوخت ریلی رومیزی به این صورت می باشد که پاکت پر شده از محصول را بین دو المنت کوره ای قرار داده و حمل محصول توسط نوار نقاله دستگاه به سمت جلو جهت عملیات دوخت صورت می گیرد.

از دستگاه دوخت ریلی در صنایع، خشکبار، غذایی، ادویه جات، قطعات پزشکی و صنعتی مانند بسته بندی ماسک و مواد ضد عفونی و … استفاده می شود . می توان از دستگاه دوخت ریلی در واحد های کارگاهی کوچک و کارخانجات صنعتی جهت بسته بندی محصول استفاده کرد.

 – دستگاه دوخت ریلی عمودی :

دستگاه دوخت ریلی عمودی یا دوخت ممتد عمودی به دوخت ریلی دو منظوره هم معروف می باشد و علت نامگذاری دستگاه دوخت ریلی عمودی دو منظوره به این خاطر می باشد که از این دستگاه هم بصورت افقی و هم عمودی جهت دوخت می توان بهره گرفت.

از دستگاه دوخت ریلی عمودی در صنایع بسته بندی مواد پودری و آردی، محصولات حاوی مایعات و .. استفاده می گردد.

3- دستگاه دوخت ریلی با پایه :

دستگاه دوخت ریلی با پایه همانند دستگاه دوخت ریلی رومیزی بوده با این تفاوت دارای پایه بصورت  ایستاده می باشد و دیگر نیاز به میز یا پایه ای جهت گذاشتن دستگاه دوخت بر روی آن نمی باشد.

این پایه در زیر دستگاه قرار گرفته و با توجه به داشتن چرخ بر زیر پایه دستگاه ، قابلیت حمل و نقل و جابجایی را برای کاربران آسان تر می نماید.

4- دوخت ریلی صنعتی :

روند کار دستگاه دوخت ریلی صنعتی همانند دیگر دستگاه های دوخت می باشد با این تفاوت که محصولات سنگین وزن تر (5 تا 25 کیلوگرم) را می توان توسط این دستگاه بسته بندی کرد. این مدل دستگاه بصورت دوخت ریلی عمودی موجود می باشد و سنگینی محصول توسط نوار نقاله حمل می شود. از این دستگاه در کارخانجات و واحد های تولیدی کوچک و بزرگ می توان بهره گرفت.

استفاده از دستگاه دوخت ریلی صنعتی در صنایعی مانند، کودهای شیمایی، آرد، مواد شیمایی و صنعتی و .. کاربرد فراوان دارند.

5– دستگاه دوخت ریلی با تزریق گاز :

عملکرد دستگاه دوخت ریلی با تزریق گاز همانند دیگر دستگاه دوخت ریلی با تکنولوژی به روز تر می باشد البته با این تفاوت به منظور افزایش عمر مفید و ماندگاری بالای مواد غذایی می توان از آپشن تزریق گاز بهره برد در واقع همانطور که گفته شد برای جلوگیری از فاسد شدن محصولات غذایی از دستگاه دوخت ریلی با تزریق گاز استفاه می شود. هر سه دستگاه دوخت رومیزی، عمودی و با پایه قابلیت استفاده از این آپشن تزریق گاز را دارا می باشد.

6- دستگاه دوخت ریلی دمنده :

کاربرد دستگاه دوخت ریلی دمنده همانند دیگر دستگاه های دوخت ریلی می باشد. دستگاه دوخت ریلی دمنده با توجه به نوع محصول انتخاب می شود. کاربرد این دستگاه به این صورت هست که همزمان با بسته بندی، تزریق هوا به درون پاکت صورت می گیرد و سبب می شود که پاکت بصورت یک ضربه گیر و محافظ محصولات آسیب پذیر عمل نماید. در مواردی که بسته بندی نیاز به تزریق هوا یا به هوای درون پاکت احتیاج باشد از دستگاه دوخت ریلی دمنده استفاده می کنیم.

7- دوخت ریلی مکنده

از دستگاه دوخت ریلی مکنده یکی دیگر از خانواده دستگاه دوخت ریلی می باشد و برای محصولاتی استفاده می شود که باید تا حد ممکن هوای کیسه هنگام عملیات دوخت خالی گردد و این سبب عدم فساد محصول و کم حجم شدن کالا می گردد. این امر سبب افزایش طول عمر محصول می شود.

دستگاه دوخت ریلی مکنده برای محصولاتی که قرار است بعد از فرآیند بسته بندی فریز شوند، نیز کاربرد فراوان دارند.

تهیه و تدوین : توسط بخش کارشناسان فنی شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام

1 Comment

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  12. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  13. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  14. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  15. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  16. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  17. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  18. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  19. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  20. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  21. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  22. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  23. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  24. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  25. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  26. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  27. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  28. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  29. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان