دستگاه های بسته بندی

دستگاه تسمه کش
مارس 10, 2018
استرچ پالت و سلفون کش
آوریل 21, 2018

بسته‌بندی جزء لازم و ضروری یک محصول است که شناساندن و نگهداری محصول را از تولید تا مصرف بر عهده دارد. علم طراحی بسته‌بندی، هنر و فناوری محافظت از محصول برای نگهداری، انبارش، انتقال و توزیع، ذخیره، فروش و استفاده از آن است به گونه‌ای که از سویی کمترین آسیب در حین تولید تا مصرف را به محصول و از سوی دیگر به محیط زیست وارد می نماید.

علم بسته‌بندی شامل مراحل طراحی، ارزیابی و تولید و کیفیت محصول می‌باشد. بسته‌بندی بطور بسیار جامعی بر زندگی ما سایه افکنده است، بطوری‌که ما در تمام اطراف خود آن را مشاهده می‌کنیم. از اقلام مواد غذایی و دارویی گرفته تا کالاهای مصرفی و لوازم خانگی و کالاهای صنعتی و استراتژیک مانند محصولات پتروشیمی همه با بسته‌بندی مرتبط هستند.

بنابراین می توان گفت بسته بندی شرط لازم و کافی برای تولید محصول می باشد. وظیفه اصلی بسته‌بندی محافظت از محصول است. بسته ‌بندی با برچسب‌ های استاندارد این امکان را به ما می‌دهد تا متوجه شویم چه نوع محصولی داخل بسته قرار دارد و شرایط حفظ و نگهداری آن چگونه است. سازمان جهانی استاندارد (ISO) و سازمان‌های معتبر و ملی استاندارد کشورهای پیشرفته گام‌ های مهمی در تدوین استانداردهای بسته‌بندی و مشخصات فنی آن برداشته‌اند. طراحی بسته‌بندی شامل طراحی فیزیک بسته‌بندی و گرافیک آن است. در زمان حاضر به نظر می‌رسد طراحی بسته‌بندی باید زیرگروه طراحی محصول باشد به گونه‌ای که به طراحی بسته‌بندی به عنوان جزئی از کمپین عملیات طراحی محصول نگریسته شده و همپای آن شروع شود و انجام یابد.

آقای Paine یکی از طراحان موفق در زمینه بسته بندی می گوید، بسته بندی یک عمل فنی اقتصادی است که هزینه تحویل کالا را به حداقل می رساند در حالیکه فروش و در نتیجه سود حاصل از آن را به بالاترین حد افزایش می دهد، و در تعریفی ساده تر صنعت کارتن سازی ، بسته بندی را می توان پوششی از یک سیستم که اصطلاحا کالا نامیده می شود، دانست و اگر بخواهیم تحول در مفهوم بسته بندی را از گذشته های دور تا به امروز ارزیابی کنیم باید گفت در گذشته دور پوشش بسته بندی کالاها فقط دارای یک جنبه حفاظت و نگهداری بود که نقش آن مقابله با مجموعه مخاطرات فیزیکی، شیمیائی ، شرایط حمل و نقل، انبار، و … بوده است. اما پس از انقلاب صنعتی پوشش بسته بندی از جنبه ارتباطی  تبلیغاتی که به دلیل رقابت های فشرده تجاری و پاسخ به نیازهای مصرف کنندگان مطرح شده بود مورد توجه قرار گرفت و در حال حاضر پوشش بسته بندی هر دو نقش حفاظتی و تبلیغاتی را ایفا می کند و به عبارت دیگر بسته بندی وظیفه انتقال پیام تکنولوژی به مصرف کننده را دارد و واسطه ای است میان تکنولوژی و افراد مصرف کننده.

انواع بسته بندی :

بسته ‌ها انواع متفاوت دارند. برای مثال یک بسته انتقالی یا بسته توزیعی نوعی از بسته‌بندی است که برای حمل و نقل و جابه‌جایی در فروشگاه استفاده می‌شود. بعضی مواقع بسته‌ها را بر اساس لایه موجود و عملکرد به دسته‌های اولیه، ثانویه و… تقسیم بندی می‌کنند.

1- بسته‌بندی اولیه: معمولاً کوچک‌ترین واحد توزیع یا بکارگیری است و اولین لایه در برگیرنده محصول است که در تماس مستقیم با محصول می‌باشد و آن را در بر می‌گیرد.

2- بسته‌بندی ثانویه: این نوع بسته بندی، بسته بندی نوع اول را پوشش می دهد بدین معنا که پوشش و بسته بندی برای محصولی که بسته بندی اولیه شده می باشد.

3- بسته‌بندی سوم: این نوع بسته بندی بعنوان پوشش نهایی بسته بندی ثانویه مورد استفاده قرار گرفته و برای حمل و نقل و توزیع عمده بکار گرفته می شود.

با توجه به مطالب بالا ضرورت ماشین آلات بسته بندی کاملا مشخص گردیده و شرکت ماشین آلات بسته بندی فرهام تلاش فراوان دارد تا بتواند در این عرصه سهم کوچکی در در صنایع بسته بندی کشور ایفاد نماید.

یکی از وظایف بسته‌بندی، منتقل کردن اطلاعات محصول است. این مسئله می‌تواند به مصرف‌کنندگان در اتخاذ تصمیم ‌های دقیق کمک کند. مثالی از چنین اطلاعات مهمی برچسب (Labeling) و اطلاعات جانبی و مصرفی محصولات غذایی است. گرایش و اهمیت محصولات غذائی و بهداشتی، بر اهمیت برچسب ‌زنی و چاپ اطلاعات مصرفی تأکید کرده و به مصرف‌کنندگان فرصت می‌دهد تا به‌طور محتاطانه و هشیارانه، گزینه‌های جایگزین را بررسی کنند و محصولات غذایی را به‌ طور آگاهانه انتخاب کنند. طراحی بسته برای ارائه اطلاعات، مهم است. برای چاپ این اطلاعات بروی تمام محصولات تولیدی بخصوص غذایی یا دارویی از دستگاه های تاریخ زن یا جت پرینتر استفاده می شود.

دنیای تاریخ زن و جت پرینتر ها بسیار گسترده بوده و با توجه به میزان و نوع بسته بندی محصول قابل انتخاب می باشند.

بطور کلی دستگاه های تاریخ زن را می توان به دسته های زیر تقسیم بندی نمود.

1- تاریخ زن دستی (تاریخ زن حرارتی دستی)

2- تاریخ زن نیمه اتوماتیک (تاریخ زن حرارتی نیمه اتوماتیک)

3- تاریخ زن لیبل (تاریخ زن جوهر جامد)

4- تاریخ زن اتوماتیک رگباری (ریبونی و جوهر جامد)

5- جت پرینتر دستی (جت پرینتر تفنگی)

6- جت پرینتر کارتریجی

7- جت پرینتر جوهر افشان

قیمت تاریخ زن دستی از قیمت جت پرینتر بسیار پایین تر بوده و مناسب برای تولیدات با تیراژ کم می باشد.

دستگاه تاریخ نیمه اتوماتیک    دستگاه جت پرینتر کارتریجی

دستگاه تاریخ نیمه اتوماتیک                                  دستگاه جت پرینتر کارتریجی


هدفی که در بسته بندی مد نظر است، بهبود حمل و نقل، انبارداری و عرضه محصول می باشد. امروز با پیشرفت تکنولوژی و تولید انبوه محصول بدون استفاده از بسته بندی، عرضه محصول به صورت عمده فروشی یا خرده فروشی به بازار امکان پذیر نیست. . همچنین در بسته بندی باید به شیوه زندگی روزمره و میزان مصرف محصولات مختلف در هر جامعه دقت شود.

در واردات و صادرات ایران، بخش های تولیدی و بازرگانی به صنف های متنوعی تقسیم می شوند. که این اصناف از ماشین  آلات بسته بندی جهت ارائه محصولات خود بطور وسیعی استفاده می کنند.

در بین دیگر دستگاه های بسته بندی، دستگاه های دوخت پلاستیک یا پاکت برای دوخت انواع پلاستیک وجود دارد که عملیات دوخت و سیل کردن پلاستیک را به راحتی در کمترین زمان ممکن انجام می دهد.

دستگاه های دوخت یکی از پرکاربرد ترین دستگاه مورد استفاده در صنایع بسته بندی از قبیل خشکبار، حبوبات، مواد غذای و دارویی و حتی لوازم خودرو می باشد.  قیمت دستگاه های دوخت با توجه به کاربردی که دارند متفاوت می باشد. دستگاه دوخت پلاستیک متناسب با نوع بسته بندی به انواع زیر دسته بندی می شود :

1- دستگاه دوخت دستی رومیزی یا پرس دستی رومیزی

2- دستگاه دوخت رومیزی آلومینیومی یا پرس رومیزی آلومینیومی

3- دستگاه دوخت پرتابل یا پرس پرتابل

4- دستگاه دوخت پدالی یا پرس پدالی

5- دستگاه دوخت مگنتی یا پرس مگنتی

6- دستگاه دوخت ریلی یا سیل ریلی

دستگاه دوخت دستی   دستگاه دوخت ریلی

دستگاه دوخت دستی                                                دستگاه دوخت ریلی

در تمامی دستگاه های کارتن چسب زن برای سهولت حمل و نقل بهتر محصولات می توان از کانوایری جهت تسریع در سرعت بسته بندی ، استفاده نمود.
با توجه به کالاهای تولیدی، کاربرد دستگاه های کارتن چسب زن و تسمه کش کارتن مشخص می شود. جهت بسته بندی کارتن در سایز های کوچکتر و سبکتر همانند صنایع غذایی، دارویی، خوارکی و .. از دستگاه های کارتن چسب زن استفاده می شود. دستگاه های چسب زن کارتن قابلیت چسب زدن همزمان زیر و روی کارتن را دارند.امروزه بسته‌بندی توسط کارتن رواج بیشتری یافته و این سبک از بسته‌بندی یکی از استاندارد ترین روش‌های موجود در جهان می‌باشد، کارتن‌های بسته‌بندی با توجه به اجناسی که در داخل آن‌ها برای بسته‌بندی قرار می‌گیرند در ابعاد، اندازه‌ها و انواع مختلفی طراحی و ساخته می‌شوند. برای بسته بندی کارتن معمولا از دو روش چسب و تسمه استفاده می کنند.

دستگاه های کارتن چسب زن را می توان به سه دسته زیر تقسیم بندی کرد :

  • دستگاه چسب زن کارتن دو موتوره
  • دستگاه چسب زن کارتن سه موتوره
  • دستگاه چسب زن کارتن اتوماتیک

استفاده از دستگاه های تسمه کش علاوه بر محافظت کارتن و محصول درون آن سبب جابجایی راحت تر کارتن نیز می گردد. معمولا برای کارتن های سنگین مانند قطعات سنگین وزن و حجیم از دستگاه تسمه کش استفاده می شود.

دستگاه های تسمه کش بصورت زیر دسته بندی می گردند :

1- دستگاه تسمه کش دستی

2- دستگاه تسمه کش پنوماتیک

3- دستگاه تسمه کش نیمه اتوماتیک

4- دستگاه تسمه کش اتوماتیک دروازه ای

در بسیاری از موارد از دستگاه کارتن چسب زن و تسمه کش بعنوان مکمل و در کنار هم نیز استفاده می شود.

دستگاه کارتن چسب زن   دستگاه تسمه کش

دستگاه کارتن چسب زن                                                دستگاه تسمه کش


دستگاه های پک ظروف
یا سیل ظروف را می توان به صورت زیر تقسیم بندی نمود :
دستگاه های سیل ظروف
و سیل وکیوم یکی دیگر از دستگاه های بسته بندی می باشد که با ایجاد خلا و تزریق گاز درون ظروف، علاوه بر بسته بندی مطمئن، ماندگاری محصول را بالا می برد. گاز تزریق شده در ظرف متناسب با نوع محصول درون می باشد.دستگاه های سیل ظروف در زمره یکی دیگر از دستگاه های ماشین آلات بسته بندی می باشد این نوع بسته بندی علاوه بر ایجاد امنیت و جلوگیری از آلودگی محصول در هنگام توزیع و فروش و در نهایت افزایش مدت نگهداری محصول با حفظ کیفیت مطلوب نیاز، سبب زیبایی و فروش بالاتر محصول می گردد.

1- سیل لیوانی تمام دستی

2- سیل لیوانی دستی موتور دار

3- سیل لیوانی نیمه اتوماتیک

4- سیل لیوانی تمام اتوماتیک

5- سیل ظروف یکبار مصرف نیمه اتوماتیک

6- سیل وکیوم

دستگاه های سیل ظروف و سیل وکیوم با تنوع و کاربرهای بسیار آن،  دنیای گسترده ای در صنعت بسته بندی ایجاد نموده اند.

یکی از فعالیت های ماشین آلات بسته بندی فرهام، در زمینه طراحی و توسعه و ساخت دستگاه های سیل وکیوم برای بسته بندی  طیف گسترده ای از صنایع غذایی می باشد که گزینه مناسبی برای کارخانجات صنایع غذایی برای بسته بندی می باشند.

دستگاه سیل ظرف   دستگاه سیل وکیوم

دستگاه سیل ظرف                                                        دستگاه سیل وکیوم


بسته‌بندی به‌عنوان تبلیغات جدید

امروزه در صنعت بزرگ بسته بندی برای بسته بندی راحت محصولات و سهولت در حمل از دستگاه های پیشرفته با تکنولوژی روز دنیا استفاده می کنند.  شیرینک محصولات نمونه بارز از بسته بندی راحت و بسیار زیبا است. کلمه شیرینک در اصطاح لغوی به معنای ” کاهش حجم بسته بندی و یا پرس و جمع شدن پلاستیک ” می باشد.
تحقیقات مختلف بازاریابی نشان داده‌اند که طراحی بسته‌بندی، جزء مؤثرترین ابزار بازاریابی برای فروش است. محرّک و عامل نهایی موفقیّت، طراحی بسته‌بندی است. برای مثال موفقیّت چای آریزونا (Arizona) نتیجه تبلیغات و پیش‌بردهای فروش نبود، بلکه نتیجه بسته‌بندی بود.

یکی دیگر از ماشین آلات بسته بندی فرهام دستگاه شیرینک بوده که برای بسته بندی محصولات و کالا های مختلف غذایی و صنعتی و .. مورد استفاده قرار می گیرد. از دستگاه شیرینک برای بسته‌بندی محصولات و کالاهای مختلف غذایی، دارویی و صنعتی استفاده می‌شود. شیرینک بسته بندی ارزان برای نگهداری کالا به دور از گرد و غبار و رطوبت می باشد.

دستگاه شیرینک کار جمع شوندگی سلفون دور پاکت محصول را برای بسته بندی مقاوم و زیبا به دور از تسهیل در نگهداری و حمل و نقل دارد.

قیمت دستگاه شیرینک بسته به کاربرد آن متفاوت می باشد.

دسته بندی دستگاه های شیرینک پک به قرار زیر است :

1- شیرینک کابینی

2- شیرینک کابینی کانوایر دار

3- دوخت  L و شیرینک تونل

4- دوخت L پنوماتیک و شیرینک تونل

5- شیرینک پلی اتیلن

شیرینک کابینی   شیرینک پلی اتیلن

شیرینک کابینی                                                              شیرینک پلی اتیلن


تهیه و تدوین : توسط کارشناسان فنی شرکت
ماشین آلات بسته بندی فرهام

1 Comment

  1. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  2. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  3. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  4. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  5. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  6. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  7. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  8. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  9. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  10. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:5 ستاره

  11. ناشناس گفت:

    امتیاز بینندگان:1 ستاره

  12. Nick - Duke of Hillsburg - Lord Erfan گفت:

    بسیار مفید 👌

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

ورود

گذرواژه خود را فراموش کرده اید؟

مشاوره رایگان